A kilenc alapszabály

Nyitóoldalunkon már olvashattátok, hogy nem vagyunk egyformák. Meg kell találnunk a hozzánk illő módszereket, egyénre szabott programot kell kialakítanunk önmagunk számára.

Ugyanakkor van néhány tanács, amit érdemes átgondolnunk, mert sokak tapasztalatain alapulnak. Ez a nyelvtanulók 9 alapszabálya…

“A kilenc alapszabály” bővebben

Learning for themselves: putting the learner in the driver’s seat – Anna Hasper webináriuma

Anna Hasper augusztusi webináriumát ajánljuk mindenki figyelmébe: Learning for themselves: putting the learner in the driver’s seat , melynek témája a tanulói autonómia elősegítése.

Érdemes megnézni az egyórás, logikusan felépített foglalkozást, mert Anna sok-sok gyakorlati tanáccsal, ötlettel mutatja be, mit tehetünk már a nyelvtanulás kezdetétől azért, hogy diákjaink önálló tanulókká váljanak.

“Learning for themselves: putting the learner in the driver’s seat – Anna Hasper webináriuma” bővebben

Félsz megszólalni? – Újabb ötletek a 5minutelanguage blogról

A nyelvtanulók egyik visszatérő problémája, hogy bár már évek óta tanulnak angolul, minden gond nélkül megértik kedvenc filmsorozatukat, követik a híreket az interneten, fejtik ki véleményüket angolul a különféle közösségi oldalakon, amikor meg szeretnének szólalni, lefagynak, nem képesek megfogalmazni gondolataikat.

A kérdéssel már mi is foglalkoztunk „Folyékonyan, magabiztosan” bejegyzésünkben, most Agnieszka ötleteit tesszük közre, akinek blogjáról már írtunk, amikor motivációs naplóját mutattuk be.

Agnieszka videójában: “Scared to speak a foreign language: what to do?” négy tanácsot ad közre:

“Félsz megszólalni? – Újabb ötletek a 5minutelanguage blogról” bővebben

12 tanács a hallásértés fejlesztésére – Bartosz Czekala blogja

Az Interneten számos honlap, blog foglalkozik a nyelvtanulás módszertanával.

Az egyik ilyen Bartosz Czekala honlapja a „Universe of Memory”. Bartosz blogjában személyes tapasztalata alapján, sokszor humoros formában ad tippeket, megpróbál segíteni abban, hogyan fejleszthetjük memóriánkat, hogyan lehetünk eredményes nyelvtanulók. Írásai jó gondolatébresztők, érdemes kipróbálni a nekünk tetsző ötleteket.

“12 tanács a hallásértés fejlesztésére – Bartosz Czekala blogja” bővebben

Tanulói autonómia – Hayo Reinders összefoglalásában

Hayo Reinders egyik kutatási területe a tanulói autonómia, számos tanulmányt írt már ebben a témakörben. Honlapján részletes bibliográfiát találhat az érdeklődő. Itt találtuk az tanulói autonómiát szemléletesen leíró és bemutató diasorát, melyet most közreadunk. Magasabb nyelvi szinten egy óra nyelvi anyagát is adhatja – ebből kiindulva beszélgethetünk tanulóinkkal arról, hogy miért fontos, hogy egyre önállóbb nyelvtanulóvá váljunk, illetve arról, hogy mit tehetünk ennek érdekében.

A második rész nekünk, tanároknak szól – hogyan segíthetjük tanulóink autonómmá válását? “Tanulói autonómia – Hayo Reinders összefoglalásában” bővebben

OKOS célok

Azt gondolnánk, hogy a célkitűzés nem bonyolult dolog. Tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni, megfogalmazzuk, és minden megy majd a maga útján. Mégis gyakran tapasztaljuk, hogy elakadunk, nem sikerül megvalósítanunk, amit terveztünk.

A kutatások szerint ennek egyik oka az, hogy már a célkitűzésnél hibáztunk, túl általánosan fogalmaztunk vagy túl sokat akartunk egyszerre.

“OKOS célok” bővebben

HA-AKKOR – a hatékony célkitűzés módszere

Nem is olyan rég fedeztük fel Guy Claxton, brit professzor honlapját, aki a BLP (Building Learning Power) megalkotója, melynek célja segíteni a tanulóknak abban, hogy eredményes tanulókká váljanak.

Most a honlapon bemutatott egyik módszert mutatjuk be, az IF-THEN (HA-AKKOR) módszert.

Nyelvtanulás közben is sokszor elakadunk, és hiába tűzünk ki újabb célokat, nem mindig sikerül megvalósítanunk azokat. Véleménye szerint ez egyrészt azért van, mert túlságosan átfogó, nagy célokat tűzünk ki. A kutatások szerint az agy semmibe veszi azokat a célokat, melyek túl általánosak; nem világos pontosan, hogy mit is akarunk elérni.

“HA-AKKOR – a hatékony célkitűzés módszere” bővebben

Children’s Voices – csoportegyezmény

Gail Ellis és Nayr Ibrahim kiváló könyve (Teaching children how to learn, Delta Publishing, 2015) adta az ötletet a következő órához, mely év közben bármikor „bevethető”, de a tanév elején különösen hasznos lehet, megalapozhatja a közös munkát.

A „Rajtam múlik” tanulásmódszertani programunk szerves részét képezik a csoportos megbeszélések, amikor közösen átgondoljuk a csoport munkáját; értékeljük az eltelt időszakot; közösen tervezünk, határozzuk meg, hogy merre, milyen módon haladjunk tovább.

“Children’s Voices – csoportegyezmény” bővebben

Tanulási stílusom

Az elmúlt években számos tanulmány, vizsgálati eredmény cáfolni látszik azt, amit még egyetemi tanulmányaink során biztosnak véltek tanáraink, azaz, hogy mindenki besorolható valamilyen tanulási stílus alapján, és ha ennek megfelelően tanul vagy tanítjuk, sokkal eredményesebb lesz. Sok szerző a „tanulási stílusok” szerinti oktatást a pedagógia „városi legendái” közé sorolja.

“Tanulási stílusom” bővebben