A kilenc alapszabály

Nyitóoldalunkon már olvashattátok, hogy nem vagyunk egyformák. Meg kell találnunk a hozzánk illő módszereket, egyénre szabott programot kell kialakítanunk önmagunk számára.

Ugyanakkor van néhány tanács, amit érdemes átgondolnunk, mert sokak tapasztalatain alapulnak. Ez a nyelvtanulók 9 alapszabálya…

“A kilenc alapszabály” bővebben

Brain breaks – agyfrissítő játék

Óra közben gyakran érezzük, hogy tanítványaink elfáradtak, nehezebben koncentrálnak. Ilyenkor érdemes egy pár percre megállni, egy rövid, 3-5 perces „agyfrissítő játékot” beiktatni.
A játék csökkenti a tanulással járó stresszt, feltölt energiával, segít abban, hogy újra a tanulásra koncentráljunk. Egy jól megtervezett rövid gyakorlat felfrissíti vérkeringésünket, javítja az agy oxigénellátását.

“Brain breaks – agyfrissítő játék” bővebben

Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 2. – tanórák utáni értékelés

A tanulók többségének a nyelvtanulás lehetősége csak az iskolában adott. Nem járnak különórákra, ritkán vagy sosem jutnak el a célnyelvi országokba. Számukra különösen fontos, hogy kihasználják az iskolai nyelvoktatás, a tanórák nyújtotta lehetőségeket. Fel kell ismerniük a tanóra szerepét a nyelvtanulás folyamatában. Meg kell tapasztalniuk, hogyha aktívan vesznek részt az órán, fejlődik nyelvtudásuk. Meg kell figyelniük, át kell gondolniuk, hogy a különféle tanórai tevékenységek végzése során mit tanulnak, milyen készségük fejlődik.

“Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 2. – tanórák utáni értékelés” bővebben

Ötletek – tippek – Kezdjük az órát tornával

A 90-es évek végén jelent meg nálunk Paul és Gail E. Denison könyve az „Észkapcsoló agytorna”. Dr. Domján László, a könyv kiadója előszavában ezt írja:

Ez a könyvecske … az agykutatás elméleti eredményeinek felhasználásával lehetővé teszi, hogy a diákok olvasási nehézségei megszűnjenek, hogy szívesen tanulja ezután a matematikát vagy bármely más tantárgyat, hogy memóriája … javuljon, egyszóval, hogy minden vonatkozásban hatékonyabban működjön az agya. S mindezt meglepően egyszerű, kevés időt igénylő mozgások segítségével éri el.

“Ötletek – tippek – Kezdjük az órát tornával” bővebben

A kiejtés fejlesztése

Hogyan segíthetjük tanulóinkat abban, hogy kiejtésüket önállóan is fejleszthessék?

Ezt a területet is két fontos alapelv határozza meg:

  • a közös iskolai munka során alakuljanak ki olyan tanulási szokások, melyeket az önálló tanulás során diákjaink alkalmazni tudnak (pl. tanulás előtt meggyőződni arról, hogyan kell ejteni egy adott szót; hangos tanulás);
  • tanítsunk olyan módszereket, fogásokat, melyek ezt az önálló munkát eredményessé tehetik.

Fontos, hogy diákjaink ismerjék meg, sajátítsák el az angol nyelv hangrendszerét, a kiejtésben érvényesülő szabályokat, a nyelvre jellemző intonációt.

“A kiejtés fejlesztése” bővebben

Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés

Ahhoz, hogy a tanulóink nagyobb felelősséget vállalhassanak, önállóvá váljanak, szükség van arra, hogy minél reálisabb képet alakítsanak ki magukról, tanulási stílusukról. Fejlődjön önismeretük és önértékelésük. Ez egy hosszú folyamat, a nyelvtanulás kezdetétől fontos, hogy tudatosan segítsük ebben tanítványainkat.

Sorozatunkban azokat a lehetőségeket, módszereket vesszük számba, melyek hatékonyan elősegítik tanulóink önellenőrzési és önértékelési képességének kialakítását.

“Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés” bővebben

Ötletek – tippek – WoW

Egyik fontos feladatunk, hogy elindítsuk tanítványainkat azon az úton, hogy az iskolán kívül is tudatosan bővítsék szókincsüket. Tapasztalataink szerint jó motiváció lehet számukra, ha a különféle forrásokból (filmek, olvasmányok, zene) szerzett szókincsüket megoszthatják társaikkal, illetve a tanárral, aki esetleg el is ismeri valamilyen módon fáradozásukat.

Csoportjainkban hagyomány a hétfői „WOW” – WORD OF THE WEEK.

“Ötletek – tippek – WoW” bővebben

Szótanulási módszerek

Ahhoz, hogy diákjaink tudatos, nyelvtudásukat önállóan is fejleszteni képes tanulókká váljanak, a kezdetektől fogva fontos, hogy a nyelvtanulással párhuzamosan foglalkozzunk tanulásmódszertani kérdésekkel, kialakítsuk eszköztárukat, megismerhessék azokat a módszereket, melyekkel eredményesen fejleszthetik nyelvtudásukat. Ehhez a munkához adunk ötleteket.

“Szótanulási módszerek” bővebben

Technikai információ

Kedves Kollégák!

Először a diákoknak szóló anyagok kerültek fel a honlapra – amelyek a nyelvtanulás különféle területein adnak tanulásmódszertani ötleteket. Még ez az anyag sem teljes, tervünk az, hogy folyamatosan bővítjük a témaköröket. Ezzel párhuzamosan megkezdjük a tanári anyagok kidolgozását is, de úgy gondoljuk, hogy a diákoknak szóló anyagok is jó alapot nyújthatnak a témák iskolai feldolgozásához.