Ötletek – tippek – Kezdjük az órát tornával

A 90-es évek végén jelent meg nálunk Paul és Gail E. Denison könyve az „Észkapcsoló agytorna”. Dr. Domján László, a könyv kiadója előszavában ezt írja:

Ez a könyvecske … az agykutatás elméleti eredményeinek felhasználásával lehetővé teszi, hogy a diákok olvasási nehézségei megszűnjenek, hogy szívesen tanulja ezután a matematikát vagy bármely más tantárgyat, hogy memóriája … javuljon, egyszóval, hogy minden vonatkozásban hatékonyabban működjön az agya. S mindezt meglepően egyszerű, kevés időt igénylő mozgások segítségével éri el.

“Ötletek – tippek – Kezdjük az órát tornával” bővebben

A kiejtés fejlesztése

Hogyan segíthetjük tanulóinkat abban, hogy kiejtésüket önállóan is fejleszthessék?

Ezt a területet is két fontos alapelv határozza meg:

  • a közös iskolai munka során alakuljanak ki olyan tanulási szokások, melyeket az önálló tanulás során diákjaink alkalmazni tudnak (pl. tanulás előtt meggyőződni arról, hogyan kell ejteni egy adott szót; hangos tanulás);
  • tanítsunk olyan módszereket, fogásokat, melyek ezt az önálló munkát eredményessé tehetik.

Fontos, hogy diákjaink ismerjék meg, sajátítsák el az angol nyelv hangrendszerét, a kiejtésben érvényesülő szabályokat, a nyelvre jellemző intonációt.

“A kiejtés fejlesztése” bővebben

Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés

Ahhoz, hogy a tanulóink nagyobb felelősséget vállalhassanak, önállóvá váljanak, szükség van arra, hogy minél reálisabb képet alakítsanak ki magukról, tanulási stílusukról. Fejlődjön önismeretük és önértékelésük. Ez egy hosszú folyamat, a nyelvtanulás kezdetétől fontos, hogy tudatosan segítsük ebben tanítványainkat.

Sorozatunkban azokat a lehetőségeket, módszereket vesszük számba, melyek hatékonyan elősegítik tanulóink önellenőrzési és önértékelési képességének kialakítását.

“Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés” bővebben

Ötletek – tippek – WoW

Egyik fontos feladatunk, hogy elindítsuk tanítványainkat azon az úton, hogy az iskolán kívül is tudatosan bővítsék szókincsüket. Tapasztalataink szerint jó motiváció lehet számukra, ha a különféle forrásokból (filmek, olvasmányok, zene) szerzett szókincsüket megoszthatják társaikkal, illetve a tanárral, aki esetleg el is ismeri valamilyen módon fáradozásukat.

Csoportjainkban hagyomány a hétfői „WOW” – WORD OF THE WEEK.

“Ötletek – tippek – WoW” bővebben

Szótanulási módszerek

Ahhoz, hogy diákjaink tudatos, nyelvtudásukat önállóan is fejleszteni képes tanulókká váljanak, a kezdetektől fogva fontos, hogy a nyelvtanulással párhuzamosan foglalkozzunk tanulásmódszertani kérdésekkel, kialakítsuk eszköztárukat, megismerhessék azokat a módszereket, melyekkel eredményesen fejleszthetik nyelvtudásukat. Ehhez a munkához adunk ötleteket.

“Szótanulási módszerek” bővebben

A kilenc alapszabály

Nyitóoldalunkon már olvashattátok, hogy nem vagyunk egyformák. Meg kell találnunk a hozzánk illő módszereket, egyénre szabott programot kell kialakítanunk önmagunk számára.

Ugyanakkor van néhány tanács, amit érdemes átgondolnunk, mert sokak tapasztalatain alapulnak. Ez a nyelvtanulók 9 alapszabálya…

“A kilenc alapszabály” bővebben

A hallás utáni megértés, a “listening” fejlesztése

Ha nyelvtanulókat kérdezünk arról, hogy melyik az a terület, amely nehezebben megy a nyelvtanulásban, a leggyakoribb válasz: megérteni az anyanyelvi beszélőket, illetve megoldani a „magnós feladatokat”. Nem véletlen.
Ez az a készség, melyet nagyon nehéz mesterséges közegben gyakorolni. Nem vagyunk angol nyelvterületen, ritkán találkozunk anyanyelvi beszélőkkel. A leggyakrabban egy gép hang közléseit próbáljuk megérteni.

“A hallás utáni megértés, a “listening” fejlesztése” bővebben