Az 5-4-3-2-1 módszer – hogyan segítsünk diákjainknak legyőzni a szorongást

Előfordul, hogy diákjaink nyugtalanok, feszültek az órán, nehezen koncentrálnak, valami kizökkentette őket. De az is gyakori, hogy magától valamilyen órai helyzet okoz szorongást.

Ilyen esetekre Kaitlyn Lawler egy egyszerű módszert javasol, mely segít diákjainknak abban, hogy megnyugodjanak, szorongásaik oldódjanak – ez a „Számolj vissza, hogy megnyugodj” módszer vagy más néven az „5-4-3-2-1 technika”.

A módszer alapja, ha eltereljük a figyelmet aggodalmainkról, idegességünk tárgyáról, ha öt érzékünk segítségével a fókuszt áthelyezzük fenyegetést nem jelentő környezetünkre, szorongásunk enyhül, szervezetünk stresszhormon termelése csökken.

A módszert Tom Bunn (korábbi pilóta, pszichológus, terapeuta) dolgozta ki a repülés okozta félelem, pánik legyőzésére, majd az élet számos más területén is alkalmazni kezdték.

A módszer:

Vegyél egy mély levegőt (orron be, szájon ki), majd:

  1. nézz körül, sorolj fel 5 dolgot, amit a helyiségben látsz (pl. tábla, könyv, asztal, szék)
  2. nevezz meg 4 dolgot, amit érzel (pl. érzem a széket, amin ülök, a háttámlát, az ablakon beáramló levegőt)
  3. nevezz meg 3 dolgot, amit hallasz (pl. kinti forgalom zaja, légzésed)
  4. nevezz meg 2 dolgot, amit érzel az orroddal (vagy szeretnéd érezni)
  5. nevezz meg 1 dolgot, aminek az ízét érzed (vagy szeretnéd érezni)

Egy mély levegővétellel fejezd be!

Az 5. pontot sok tanár lecserélte, mert diákjainak nehéznek bizonyul ízeket érezni, amikor éppen nem fogyasztanak valamit, a leggyakoribb ez a változat:

  1. mondj egy pozitív dolgot saját magadról (kitartó vagyok)

Nyelvórán kapcsolhatunk egy rövid beszédgyakorlatot is a feladathoz, pl. kiscsoportban megbeszélhetik, hogy mit éreztek, hallottak stb.

Több angol nyelvű változat, illetve poszter található a világhálón, pl.:

Take a deep belly breath to start.

5 – LOOK: Look around for 5 things that you can see, and say them out loud. For example, you could say, I see the computer, I see the cup, I see the picture frame.

4 – FEEL: Pay attention to your body and think of 4 things that you can feel, and say them out loud. For example, you could say, I feel my feet warm in my socks, I feel the hair on the back of my neck, or I feel the pillow I am sitting on.

3 – LISTEN: Listen for 3 sounds. It could be the sound of traffic outside, the sound of typing or the sound of your tummy rumbling. Say the three things out loud.

2 – SMELL: Say two things you can smell. If you’re allowed to, it’s okay to move to another spot and sniff something. If you can’t smell anything at the moment or you can’t move, then name your 2 favorite smells.

1 – TASTE: Say one thing you can taste. It may be the toothpaste from brushing your teeth, or a mint from after lunch. If you can’t taste anything, then say your favorite thing to taste.

Take another deep belly breath to end.

(https://www.mentonegrammar.net/blog/5-calming-strategies-for-young-children)