Ötletek – tippek – Egy adott hang hete

Az ötletek között már röviden ismertettük az „Egy adott hang hete” módszert, amikor egy-egy rövidebb ideig csak egy hangra koncentrálunk, azt különféle módon gyakoroljuk. Erre mutatunk most két kidolgozott példát.

Az Oh (@U) hang hete

1. Először megnézzük az interneten a hang képzéséről szóló videót, próbálkozunk, gyakoroljuk a hang kiejtését. Javasoljuk, hogy tanulóink otthon, tükör előtt is gyakoroljanak.

Kezdésnek a leghasznosabb talán a BBC Learning English Pronunciation Tips sorozata. Röviden, szemléletesen mutatja be egy-egy hang kiejtését. Könnyű utánozni a szereplő szájtartását.

Hosszabb, inkább felsősöknek vagy középiskolásoknak ajánljuk az ETJ kisfilmét. Előnye, hogy a szereplő közelebb áll a tanulókhoz.

Az amerikai angol bemutatására hasznos lehet a Rachel’s English filmje.

2. Összegyűjtjük a szavakat, melyekben megtalálható ez a hang. Ha elkészült a gyűjtemény (1. sz. melléklet), lehet hangosan olvasva gyakorolni a szavak kiejtését – ez hasznos, de talán nem túl izgalmas feladat. Hogy érdekesebbé tegyük a feladatot, játszhatunk a szavakkal:

  • A tanulók írjanak mondatokat a szavak felhasználásával. Ki tud hosszabb mondatot alkotni?

Pl.: Oh no, don’t go home alone.

  • Az egyik tanuló elbetűz egy szót, a másik kiejti.

3. Kereshetünk nyelvtörőket is, melyek ezt a hangot tartalmazzák.

Az Interneten megtalálható, meghallgatható a következő:

If a big old toad jumps on the boat as we row 
across the moat, the boat won’t float. So don’t 
row close to the big old toads as you row across 
the moat, and the boat will float.

És ez is:

No nose knows like a gnome’s nose knows.

Olvasható:

Yellow yo-yos,
Yellow yo-yos,
Yellow yo-yos.

Tanulóink is alkothatnak nyelvtörőket.

4. Majd a következő hét folyamán erre a hangra koncentrálunk, odafigyelünk rá, hogy helyes szájtartással stb. ejtsük. Óra elején vagy végén „játszunk egy kicsit” a hanggal – bingo, the odd-one-out (3. sz. melléklet), nyelvtörők stb. Ha az aktuális anyagban (olvasmány, hanganyag, szókincs) előfordul, kiemeljük, külön is gyakoroljuk.

Természetesen ez az időszak lehet hosszabb is, a lényeg a gyakorláson van.

1. sz. melléklet

A melléklet pdf formában megtekinthető: 1. sz. melléklet

Az Or (O:) hang hete

1. Először megnézzük az interneten a hang képzéséről szóló videót, próbálkozunk, gyakoroljuk a hang kiejtését. Javasoljuk, hogy tanulóink otthon, tükör előtt is gyakoroljanak.

Kezdésnek a leghasznosabb talán a BBC Learning English Pronunciation Tips sorozata. Röviden, szemléletesen mutatja be egy-egy hang kiejtését. Könnyű utánozni a szereplő szájtartását.

Az amerikai angol bemutatására hasznos lehet a Rachel’s English filmje.

2. Összegyűjtjük a szavakat, melyekben megtalálható ez a hang. Ha elkészült a gyűjtemény (2. sz. melléklet), lehet hangosan olvasva gyakorolni a szavak kiejtését – ez hasznos, de talán nem túl izgalmas feladat. Hogy érdekesebbé tegyük a feladatot, játszhatunk a szavakkal:

  • A tanulók írjanak mondatokat a szavak felhasználásával. Ki tud hosszabb mondatot alkotni?

Pl.: Forty-four storks soaring in the storm.

  • Az egyik tanuló elbetűz egy szót, a másik kiejti.

3. Kereshetünk nyelvtörőket is, melyek ezt a hangot tartalmazzák.

Az Interneten megtalálható, meghallgatható a következő:

As I was in Arkansas I saw a saw
that could outsaw any saw I ever saw saw.
If you happen to be in Arkansas and see a saw that can
outsaw the saw I saw saw
I’d like to see the saw you saw saw.

És ez is:

I thought a thought. But the thought I thought wasn’t the thought I thought I thought. If the thought I thought I thought had been the thought I thought, I wouldn’t have thought I thought.

Tanulóink is alkothatnak nyelvtörőket.

4. Majd a következő hét folyamán erre a hangra koncentrálunk, odafigyelünk rá, hogy helyes szájtartással stb. ejtsük. Óra elején vagy végén „játszunk egy kicsit” a hanggal – bingo, the odd-one-out (3.sz. melléklet), nyelvtörők stb. Ha az aktuális anyagban (olvasmány, hanganyag, szókincs) előfordul, kiemeljük, külön is gyakoroljuk.

Természetesen ez az időszak lehet hosszabb is, a lényeg a gyakorláson van.

2. sz. Melléklet

A melléklet pdf formában megtekinthető: 2. sz. melléklet

3. sz. Melléklet

The Odd-one-out

Óra eleji bemelegítőként, de gyakran, ha az óra végén van egy kis maradék idő, gyakran játsszuk ezt a kakukktojás feladatot. A tanár elbetűz 3 szót, melyet a gyerekek leírnak – nagyon fontos, hogy senki sem szólalhat meg közben. A gyerekek továbbra is néma csendben dolgozva aláhúzzák a kakukktojást – a szót, melyben más magánhangzót, kettőshangzót ejtünk, mint a másik kettőben.

Ellenőrzéskor általában szavanként rákérdezek, hogy „Who thinks that the first one … the second one … the third one?”, majd kiejtjük egyenként a szavakat. Ilyenkor már általában rájönnek, hogy helyes volt-e a megoldásuk.

1) home, cold, more

2) road, your, saw

3) stone, small, storm

Egy-egy játékon belül nemcsak két hangot gyakorolunk általában, az aktuális szókincsből szoktam válogatni.

4. sz. Melléklet

Minimal Pairs

Két hang összehasonlításakor érdemes összegyűjteni azokat a szavakat, melyek csak e két hangban térnek el egymástól. A táblázatban lévő lista majdnem teljes, de mi csak azokat szoktuk összegyűjteni, melyeket a gyerekek már ismernek.

A táblázat pdf formában megtekinthető: táblázat

5. sz. Melléklet

Pronunciation Journey

Mark Hancock ötlete alapján készítettük a következő játékot:
Az utazás a lap alján kezdődik, ha a tanár (O:) hangot tartalmazó szót mutat fel, jobbra, ha (@U) hangot tartalmazó szót mutat fel balra kell elindulni. Mindenki csendben dolgozik, a tanár mindegyik kereszteződésnél felmutat egy újabb szót. A 4. szó után érünk el célunkat, egy várost. Szóban ellenőrizzük, úgy, hogy a tanár újra felmutatja a szavakat és kiejtjük.

 

Pl.:

1 – taught

2 – toe

3 – cold

4 – ball

Ha minden igaz, elértük Párizst.

Persze a városok helyett lehetnek országok vagy épületek is, és tervezhetünk több elágazást is.

(Forrás: Pronunciation games, Cambridge University Press, pp. 36-37)