Hogy kezdj hozzá?
Már az első kérdésnél felhívjuk a figyelmedet újra a tényre, hogy nem vagyunk egyformák. Mindenkinek meg kell találnia a számára leghatékonyabb módszereket, kísérletezni kell. Itt most közreadjuk a szakirodalomban megtalálható javaslatokat.
a) Környezet
A szakirodalom úgy tűnik, egyetért abban, hogy tanulni csak nyugodt körülmények között lehet eredményesen. Tehát tanulj egyedül, szabadulj meg a figyelmedet elvonó, zavaró tényezőktől. Ne figyeld a mobilodon megjelenő üzeneteket, illetve a különféle közösségi oldalakon zajló eseményeket!
A zenehallgatás kérdése is felmerül. A legtöbb tizenéves esküszik arra, hogy eredményesen tanul, ha közben zenét hallgat. A tudományos bizonyíték nem egyértelmű. Bizonyos kísérletek eredményei szerint a zenehallgatás sok esetben elvonja a figyelmet a tanulástól, és ily módon lassítja az információ feldolgozását és a bevésést – a tanultak megjegyzését. Más kísérletek eredményei részben cáfolták ezt.
Elolvasva a különféle tanulmányok eredményeit a következő körvonalazódik:
- Tanulás előtt, mintegy ráhangolódásként, érdemes zenét hallgatni – kedvenc zenénk hallgatása örömet okoz, jobb hangulatban kezdünk hozzá a tanuláshoz.
- Tanulás közben a feladattól is függ, hogy inkább csendre vagy valamilyen zenei háttérre van szükségünk. Több kísérlet szerint a halk háttérzene bizonyos tanulási folyamatokat még elő is segíthet. Olyan zene legyen, ami nem vonja el a figyelmünket – tehát ne legyen szöveg! A tanulmányok leginkább a klasszikus zenét, ezen belül is a barokk zenét javasolják.
Érdemes elolvasni az ezen a honlapon található összefoglalást:
Feltétlenül egyet értünk a cikk utolsó bekezdésével: „a diákoknak érdemes kipróbálni, hogyan tanulnak a legeredményesebben. Ha valaki egyszerre több dologra is képes figyelni, és érezhetően jobban teljesít zenehallgatás közben, ne változtasson. Ha valaki csendben szeret tanulni, akkor keressen magának egy csendes helyet, ahol feladatára koncentrálhat, de mindenképp érdemes kipróbálni a komolyzene hatását …”
A tanuláshoz megfelelő környezet egyik fontos eleme a megfelelő világítás és a megfelelő hőmérséklet is. Ha melegünk van vagy fázunk, nem tudunk hatékonyan tanulni. Ugyancsak fontos a jó levegő. Szellőztesd ki a szobát tanulás előtt!
A legtöbb tanulásmódszertani könyv azt javasolja, hogy rendezett körülmények között tanuljunk, készítsük elő az adott tantárgy tanulásához szükséges könyveket, füzeteket, írószereket stb.
A testhelyzet is egyén függő – a lényeg az, hogy számodra kényelmes legyen.
Végül egy érdekesség. Amerikai kutatók arra az eredményre jutottak, ha váltogatjuk a tanulás helyét, javul a felidézési képességünk. A kutatásban résztvevők, akik ugyanazt a 40 új szót, két különféle helyiségben tanulták, és ismételték át, jobb eredményt értek el a teszten, mint azok, akik ugyanabban a helyiségben tanulták és ismételték át a szavakat.
Mit mond ez nekünk? Szerintünk azt, hogy próbálkozzunk, kísérletezzünk – keressük meg azokat a módszereket, melyek nekünk hatékonyak!
b) Mikor?
Ebben a kérdésben sem vagyunk egyformák. Van, aki inkább hajnalban kel, mert úgy érzi, hajnalban hatékonyabban tud tanulni, más inkább a késő esti tanulásra esküszik. Bizonyos tanulmányok szerint, bár sok diák képes nagy mennyiségű tananyagot feldolgozni, átvenni késő esti, éjszakai tanulás során, számukra kimarad az a pihenő időszak, melynek során az agy feldolgozza ezt az információanyagot. Lerövidül a REM (Rapid Eye Movement – „gyors szemmozgás”) fázis, így gyengül a tanultak felidézésének képessége. Egyes alvásszakértők arra a következtetésre jutottak, hogy ha elalvás előtt dolgozzuk fel a legnehezebb anyagrészeket, nagyobb esélyünk van azok felidézésére.
Sokan esküsznek arra, hogy a leghatékonyabb, ha minden nap ugyanabban az időben tanulunk, kialakítunk egyfajta „szertartást”. Odakészítjük a szükséges taneszközeinket, meghallgatjuk kedvenc zeneszámunkat, iszunk egy pohár vizet stb.
Fontos, hogy ne legyél éhes, amikor elkezdesz tanulni, de teli gyomorral sem érdemes belefogni. Ebéd után pihenj egy kicsit, hagyj időt a szervezetednek az emésztésre.
Egy rövid séta a friss levegőn hatékony előkészítése a tanulásnak. Csökkenti a felszültséget és a stresszt, jót tesz a szervezetünknek, keringési rendszerünknek.
Ha már nekifogtál
a) Milyen sorrendben?
Ezen a területen is számos ötletet kaphatunk a szakirodalomból. A legtöbben azt javasolják, hogy kezdj a közepesen nehéz tantárggyal, majd jöjjön a nehezebb, és a végére hagyd a legkönnyebbet. Azt is javasolják, hogy kezdj valamelyik olyan tantárggyal, amelyik érdekel – így könnyebb nekifogni.
Javasolják, hogy két hasonló tantárgyat pl. két idegen nyelv, ne tanulj egymás után.
b) A házi feladat
Sokan hadilábon állnak a házi feladatok elkészítésével, feleslegesnek tartják, csak gyorsan le akarják tudni. Ezért is van az, ha benézünk egy iskolai osztályba egy-egy szünetben leckét másoló diákokat látunk. Pedig egy jól kiválasztott házi feladat lehetőséget nyújt a tanultak begyakorlására, elmélyítésére.
A legfontosabb, hogy ne a házi feladat elkészítésével kezdj! Először nézd át a füzetedet, tanuld meg a könyvben az adott rész, és csak azután fogj hozzá a házi feladathoz! A legjobb sorrend: füzet átnézése, könyv anyagának feldolgozása, megtanulása, a házi feladat elkészítése, ismétlés.
Egy-egy tantárgyi blokk végén, „ki is kell kérdezni” magad, ellenőrizni kell, hogy tényleg megtanultad-e az anyagot.
Önmagunk kikérdezése is járható út, de ha van valaki a családban, baráti körben, aki segít, még jobb. Mondd fel nekik a tanultakat, magyarázd el nekik az anyagot a saját szavaiddal! Ez nemcsak abban segít, hogy felmérd, tényleg tudod-e a leckét, hanem ahogy elmagyarázod az új anyagot, jobban be is vésed, megjegyzed azt.
c) Szünetek
A szakirodalom többfajta megoldást kínál. Van, aki 30 perces blokkokat javasol, van, aki 45 perceseket. Egy-egy blokk után következzen szünet – 10 perces szüneteket javasolnak, amikor szellőztess, állj fel, mozogj egy kicsit, végezz egyszerű légzőgyakorlatokat – javítják keringésedet, csökken stressz-szinted stb. – így könnyebben megy majd a tanulás!
De semmiképp ne kapcsolj be TV-t, ne hallgass zenét – ne tereld el a figyelmed a tanulásról!
Igyál vizet! A vízívás segíti agyunk működését, a koncentrációt.
Választhatod azt a megoldást is, hogy egy-egy tantárgy után tartasz szünetet, de ha egy tantárgyra több mint 45 percre van szükséged, inkább tarts közben szünetet!
Négy óránál többet ne tanulj egyhuzamban!
Sokak eredményesnek találják az úgynevezett „Pomodoro technikát”. A „pomodoro” olaszul azt jelenti, hogy paradicsom. A módszer pedig a paradicsom alakú konyhai időmérő eszközről kapta a nevét. A technika megalkotója (Franceso Cirillo) abból indult ki, hogy agyunk csak kb. 25 percig tud koncentrálni egyhuzamban.
A technika:
- Határozd meg, mit szeretnél megtanulni!
- Szüntess meg minden más figyelemelterelő forrást (telefon, Facebook, Twitter jelzések stb.)! Esetleg vegyél fel fül- vagy fejhallgatót – így senki sem zavarhat!
- Állítsd be az időzítőt 25 percre!
- Kezdj el dolgozni, és ne állj le, amíg nem hallod az időmérő jelzését!
- Ha szól az időmérő, hagyd abba, amit éppen csinálsz! Sétálj egyet a szobában! (Ha az időmérőt magadtól távolabb helyezed el, fel kell állnod, hogy leállítsd.)
- Tarts 3-5 perc szünetet! Próbálj másra gondolni! Esetleg mosogass el, vidd le a szemetet! (Anyukád biztos örülne!)
- Állítsd be újra 25 percre az időmérőt!
- Ha több mint 4 egységnyi időre van szükséged, a 4. egység után tarts egy hosszabb 20 perces szünetet!
Miért hasznos ez a technika?
Segít összpontosítani a megoldandó feladatra. Azzal, hogy részegységekre bontod a megoldandó feladatot, minden egyes elvégzett feladat után megélheted az elvégzett feladat okozta sikerélményt.
Megtanítja, hogy kapcsold ki a figyelemelterelő tényezőket.
25 perc sokszor elég arra, hogy elvégezz egy feladatot, de nem túl hosszú, így nem kezdesz el unatkozni vagy még nem lesz eleged az adott feladatból.
A rövid szünet elég arra, hogy feltöltődj, és újra nekikezdj a munkának.
Erről még többet olvashatsz ezen a linken.
d) Ismétlések
A szótanulásról szóló részben is olvashatsz az ismétlés fontosságáról, az elnyújtott ismétlésről.
Az ismétlés fontos szerepet játszik a tanultak megőrzésében. Iktass be ismétléseket este lefekvés előtt, a suli felé a buszon stb.
Az ismétlés ne legyen mechanikus. Sokszor nem elég hatékony, ha csak újra és újra elolvasod az anyagot. Találj ki változatos, akár meglepő módszereket: mondd fel, énekeld el, játszd el, mint egy szerepet egy színdarabban stb.!
Hatékony lehet, ha nem egyedül ismételsz, hanem tanulócsoportot alkottok, elmagyarázzátok egymásnak, kikérdezitek egymást.
e) Válj tudatossá
Az eddigiekből is látszik, hogy többféle lehetséges és eredményes megoldás létezik. Ki kell tapasztalnunk, hogy mi válik be nekünk. Ezen a téren is javasoljuk, hogy kísérd figyelemmel otthoni munkádat! Érdemes végiggondolni, elemezni vagy akár tanulási naplót is vezetni egy rövid ideig, hogy kialakíthasd a számodra leghatékonyabb módszert.
Átgondolásra javasoljuk:
- időbeosztás (Reális volt-e az időbeosztásom? Jutott-e elegendő idő minden feladatra? Mennyi időre volt szükségem egyes tantárgyakra? )
- hatékonyság (Sikerült-e eredményesen elsajátítanom a tananyagot?)
- házi feladat (Tényleg csak egy felesleges teher volt? Mi volt a feladat célja? Mit gyakoroltam elvégzése közben? Mi ment könnyen? Mi okozott nehézséget? Elég volt-e a házi feladat mennyisége az adott anyag begyakorlására?)
- tanulási módszerek (Mennyire volt számomra eredményes a választott módszer?)
- nehézségek (Adódott-e valamilyen probléma? Hogyan tudtam megoldani?)
Természetesen, ha valamelyik területen úgy érzed kevésbé vagy hatékony, segítséget, tanácsot kérhetsz tanárodtól, pl. Hogyan mérheted fel, hogy tényleg elsajátítottad-e az anyagot? Hol találhatsz anyagokat a további gyakorláshoz? Ha úgy érzed a házi feladat neked túl könnyű volt, tényleg csak egy „ujjgyakorlat”, vesd fel, hogy neked más jellegű feladatokra van szükséged!
f) Motiváló fogások
Nem mindig könnyű nekifogni a tanulásnak. Ilyenkor próbáld meg magad valamivel biztatni, valamilyen módon rávenni a munkára! Kitűzhetsz például valamilyen jutalmat (nem feltétlenül édességre gondolunk), pl. ha kész vagy, felhívhatod a barátodat, meghallgathatod kedvenc számaidat, játszhatsz a kutyáddal stb.