A kiejtés fejlesztése

Hogyan segíthetjük tanulóinkat abban, hogy kiejtésüket önállóan is fejleszthessék?

Ezt a területet is két fontos alapelv határozza meg:

  • a közös iskolai munka során alakuljanak ki olyan tanulási szokások, melyeket az önálló tanulás során diákjaink alkalmazni tudnak (pl. tanulás előtt meggyőződni arról, hogyan kell ejteni egy adott szót; hangos tanulás);
  • tanítsunk olyan módszereket, fogásokat, melyek ezt az önálló munkát eredményessé tehetik.

Fontos, hogy diákjaink ismerjék meg, sajátítsák el az angol nyelv hangrendszerét, a kiejtésben érvényesülő szabályokat, a nyelvre jellemző intonációt.

“A kiejtés fejlesztése” bővebben

Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés

Ahhoz, hogy a tanulóink nagyobb felelősséget vállalhassanak, önállóvá váljanak, szükség van arra, hogy minél reálisabb képet alakítsanak ki magukról, tanulási stílusukról. Fejlődjön önismeretük és önértékelésük. Ez egy hosszú folyamat, a nyelvtanulás kezdetétől fontos, hogy tudatosan segítsük ebben tanítványainkat.

Sorozatunkban azokat a lehetőségeket, módszereket vesszük számba, melyek hatékonyan elősegítik tanulóink önellenőrzési és önértékelési képességének kialakítását.

“Az önellenőrzés és önértékelés képességének kialakítása 1. – félévi átfogó értékelés” bővebben

Ötletek – tippek – WoW

Egyik fontos feladatunk, hogy elindítsuk tanítványainkat azon az úton, hogy az iskolán kívül is tudatosan bővítsék szókincsüket. Tapasztalataink szerint jó motiváció lehet számukra, ha a különféle forrásokból (filmek, olvasmányok, zene) szerzett szókincsüket megoszthatják társaikkal, illetve a tanárral, aki esetleg el is ismeri valamilyen módon fáradozásukat.

Csoportjainkban hagyomány a hétfői „WOW” – WORD OF THE WEEK.

“Ötletek – tippek – WoW” bővebben

Szótanulási módszerek

Ahhoz, hogy diákjaink tudatos, nyelvtudásukat önállóan is fejleszteni képes tanulókká váljanak, a kezdetektől fogva fontos, hogy a nyelvtanulással párhuzamosan foglalkozzunk tanulásmódszertani kérdésekkel, kialakítsuk eszköztárukat, megismerhessék azokat a módszereket, melyekkel eredményesen fejleszthetik nyelvtudásukat. Ehhez a munkához adunk ötleteket.

“Szótanulási módszerek” bővebben

A kilenc alapszabály

Nyitóoldalunkon már olvashattátok, hogy nem vagyunk egyformák. Meg kell találnunk a hozzánk illő módszereket, egyénre szabott programot kell kialakítanunk önmagunk számára.

Ugyanakkor van néhány tanács, amit érdemes átgondolnunk, mert sokak tapasztalatain alapulnak. Ez a nyelvtanulók 9 alapszabálya…

“A kilenc alapszabály” bővebben

A hallás utáni megértés, a “listening” fejlesztése

Ha nyelvtanulókat kérdezünk arról, hogy melyik az a terület, amely nehezebben megy a nyelvtanulásban, a leggyakoribb válasz: megérteni az anyanyelvi beszélőket, illetve megoldani a „magnós feladatokat”. Nem véletlen.
Ez az a készség, melyet nagyon nehéz mesterséges közegben gyakorolni. Nem vagyunk angol nyelvterületen, ritkán találkozunk anyanyelvi beszélőkkel. A leggyakrabban egy gép hang közléseit próbáljuk megérteni.

“A hallás utáni megértés, a “listening” fejlesztése” bővebben

Kiejtés fejlesztése

A helyes kiejtés elsajátítása az egyik kulcskérdés, ha szeretnénk, hogy megértsenek minket, amikor angolul beszélünk. Ez nem azt jelenti, hogy csak akkor lehetünk elégedettek, ha az anyanyelviekhez hasonlóan tökéletes brit vagy amerikai akcentussal beszélünk. A cél, hogy beszélgetőtársaink megértsenek minket, eredményesen kommunikáljunk.

“Kiejtés fejlesztése” bővebben

A nyelvtan a barátunk

Nagyon gyakran halljuk nyelvtanulóktól a következő mondatokat: „Utálom a nyelvtant.”, „Beszélni tanuljunk! Nyelvtanra nincs szükség!” Ez azért nem ennyire egyszerű. Ahhoz, hogy eredményesen kommunikáljunk, szükségünk van nyelvtani ismeretekre is. Segítenek abban, hogy egy szóhalmazból értelmes gondolatot fogalmazzunk meg.

Nem arról van szó, hogy nyelvtani szabályokat kell bemagolnunk, hanem arról, hogy megértsük, hogy az egyes nyelvtani szerkezetek mit fejeznek ki, milyen helyzetek leírására alkalmasak, majd gyakorlatot kell szereznünk használatukban. A kérdés az, hogyan?

“A nyelvtan a barátunk” bővebben